دره بهشت

این اسم مقدسه به اندازیه کلمه عشق و نماز و ...

دره بهشت

این اسم مقدسه به اندازیه کلمه عشق و نماز و ...

متن اعلامیه کورش کبیر

 به نام اهورا مزدا
اینک که به یاری مزدا تاج سلطنت ایران ،بابل و کشورهای چهارگانه را بر سر گذاشته ام اعلام می کنم که :تا روزی که زنده هستم و مزدا پادشاهی را به من ارمغان می کند کیش و آیین و باورهای مردمانی را که من پادشاه آنان هستم گرامی بدارم و نگذارم فرمانروایان و زیردستان من کیش و آیین و دین و روش مردمان دیگر را پست بدارند و یا آنها را بیازارند . من که امروز افسر پادشاهی را بر سر نهاده ام تا روزی که زنده هستم و مزدا پادشاهی را به من ارزانی کرده ،هرگز فرمانروایی خود را بر هیچ مردمانی تحمیل نکنم و در پادشاهی من هر ملتی آزاد است که مرا به پادشاهی بپذیرد یا نپذیرد ،و هر گاه که نخواهد مرا پادشاه ایران وبابل و کشورهای
۴ گانه ........ تا وقتی زنده هستم نخواهم گذاشت که کسی به دیگری ستم کند و اگر کسی ناتوان بود و بر او ستمی رفت من از وی دفاع خواهم کرد و حق او را گرفته و به او پس خواهم داد و ستمگر را به کیفر خواهم رساند . تا روزی که پادشاه هستم نخواهم گذاشت کسی مال و اموال دیگری را با زور یا هر روش نادرست دیگری از او ،بدون پرداخت ارزش واقعی آن بگیرد. و تا روزی که من زنده هستم نخواهم گذاشت کسی ،کسی را به بیگاری بگیرد و به او مزد نپردازد . من اعلام می کنم که هر کس آزاد است هر دین و آیینی را که میل دارد بر گزیند و هر جا که میخواهد سکونت نماید و به هر گونه که معتقد است عبادت کند و معتقدات خود را به جا آورد و هر کسب و کاری که میخواهد انتخاب نماید تنها به شرطی که حق کسی را پایمال نکند و زیانی به حقوق دیگران وارد نسازد . من اعلام می کنم هر کس پاسخگوی اعمال خود باشد ،هیچکس را نباید به انگیزه اینکه یکی از بستگانش خلاف کرده است مجازات کرد و اگر کسی از دودمان یا خانواده ای خلاف کرد تنها همان کس به کیفر برسد و با دیگر مردمان و خانواده کاری نیست . تا روزیکه من زنده هستم نخواهم گذاشت مردان و زنان را به نام برده و کنیز و یا نامهای دیگر بفروشند و این رسم باید از گیتی رخت بر بندد . از مزدا می خواهم که مرا در تعهداتی که نسبت به ملتهای ایران و کشورهای ۴ گانه گرفته ام پیروز گرداند .

نظرات 5 + ارسال نظر
احسان سه‌شنبه 9 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 14:29 http://ehsantott.blogfa.com

سلام ممنون از لطفت
در صورت امکان آدرس وبلاگم را که تو پیوندات گذاشتی به این آدرس که الان گذاشتم تغییر بده...
با آرزوی موفقیت برای تو هم وطن(زوارم) گرامی ام

مترسک سه‌شنبه 9 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 15:42 http://matarsaktanha.blogsky.com

درود ساز
ممنون که مهر ورزید و به من سرزدید وبلاگ زیبایی داری و از همه زیبا تر مطالبت که یکیش همین متن اعلامیه هست
بدرود

مترسک سه‌شنبه 9 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 15:46

راستی شما رو لینک کردم

غول چراغ سه‌شنبه 23 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 09:24

سلام وقت بخیر

واقعا اگه همه از گذشته‌گان درس و عبرت می‌گرفتن چقدر خوب بود!

پیش ما بیا:)

سمیه دوشنبه 29 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 11:11 http://www.danush.blogfa.com

سلام من لینک میدم تو هم بده وبلاگت بد نیست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد