دره بهشت

این اسم مقدسه به اندازیه کلمه عشق و نماز و ...

دره بهشت

این اسم مقدسه به اندازیه کلمه عشق و نماز و ...

پروین اعتصامی

 




پروین اعتصامی چنین می سراید :


   که من پروین فروغ شهر ایرانم ..

     نه پوراندخت، نه آذردخت، نه آتوسا، نه پانته آ

    بلکه آرتمیس سپهسالار ایران در نبرد پارس و یونانم

    مرا گر در مقام همسری بینی نه یک همخواب و همبستر

              که یک همراه و یک یار وفادارم

   نه یک برده مکن اینگونه پندارم که جوشد خون آزادی به شریانم

        بدون زن کجا میداشت تاریخ تو؟

          آرش با کمانش؟

         کاوه آهنگر با گرز و سندانش؟

              بدون زن کجا میداشتی آن شاعر توسی؟

         نگهبان زبان پارسی؟

                    استاد فردوسی ......

         مرا گر در مقام مادری بینی

          مگو با من که هست فرشی از بهشت زیر پایم

          نگاهم کن که زیر پای من دنیا به جریان است

         ز نور عشق من رخشنده کیهان است

          که با دستان من گردون به جریان است

    که جای پای من بر چهره سرخ و سپید و سبز ایران است

           برو ای مرد دگر مبر آسان به لب نامم

                که من آزاده زن فرزند ایرانم .......

جدایی . . . .

 
 
 
 
 

گفتی : برم ؟         گفتم : چرا ؟

 گفتی‌: پریشونی بسه

گفتی: یکی دلتنگم 

خیلی برام دلواپسه

گفتی :  برم ؟     گفتم : برو

اما نگفتم تا ابد

با رفتنت توی چشام

اشک جدایی حلقه زد

تنهام خیالت پیشمه

زخم دل درویشمه

هر جا بسوزم ؛ خاطرت

خاکستر آتیشمه

بی شعله می سوزم ؛ ولی

ای عشق خاموشم نکن

با من بمون ؛ با من بمون

هرگز فراموشم نکن

من قلب چاقو خورده ام

هم زنده ام هم مرده ام

با بودنت گل کرده ام

با رفتنت پژمرده ام

تنهام خیالت پیشمه

زخم دل درویشمه

هر جا بسوزم ؛ خاطرت

خاکستر آتیشمه

 

 

 
 
 

تو نمی توانی

لبهای کبود دخترک

 از بوسه آتشین یار بود

یا سیلی معشوق

قلب کبودم  را یادم انداخت

از سیلی خدا

دخترک عاشق بود یا نه

شععله افروزی بود

برخاکستر جان سوخته ام

 

لحظه ای گفتم ای خدا!

فقط یک دم بیا و بنشین

یک دم کوتاه

درون این سینه و یک بار هم

تاب سوختن خود را بیازمای

تویی که سوزاندی همه ی عمر عاشقانرا تا بیازمایی!!!

قسم به تواناییت

توان یک دم را هم نداری

تو توانش را نداری

خود را بیازمای...

 

ادامه مطلب ...

روش جدید افزایش قد

افزایش طول استخوان به روش الیزاروف شیوه‌ای رایج درعلم پزشکی است که متخصصان کشورمان همگام با محققان دیگر کشور‌ها این عمل را انجام می‌دهند.اما استفاده از سلول‌های بنیادی در این فرآیند، شیوه‌ای است تقریبا منحصر به فرد که در صورت موفقیت آزمایش انسانی، یک‌بار دیگر نام محققان ایرانی را در جهان مطرح می‌کند.

ادامه مطلب ...

مجلس

 

مجلس شورای اسلامی رکن قوه مقننه در نظام جمهوری اسلامی ایران است که از نمایندگان منتخب مردم تشکیل شده و مصوبات آن پس از طی مراحلی که توضیح داده خواهد شد برای اجرا به قوه مجریه و قوه قضائیه ابلاغ خواهد شد.

در برخی مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‏پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد که در خواست این مراجعه به آراء عمومی نیز باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.

پیشینه مجلس در ایران

ادامه مطلب ...