اتاق امن

اندرزداریوش بزرگ به فرزند:

هرگز در آباد نمودن کوتاهی مکن زیرا بنیان این است آنگاه که کشوری آباد نمی گردد

رو به ویرانی می نهد پس آبادانی.گود برداری، قنات وساخت راه وشهر سازی

را در گام نخست قرار ده.

سازه  بتنی یا فولادی ؟

هر روز هنگام عبور از خیابان‌های شهر شاهد ساخت و سازهای روز افزونی هستیم.
ساختمان‌های مختلف از یک طبقه تا ۶۰ طبقه که جلوی آنها انواع مصالح دیده می‌شود؛ سازه‌هایی که گاه از بتن ساخته می‌شوند و گاه از فولاد …

 

ادامه نوشته

بهینه سازی مصرف انرژی در پله برقی

امروزه با گسترش روزافزون میزان حساسیت در زمینه مسائل زیست‌محیطی و تلاش‌های بسیار در بهینه‌سازی و صرفه‌جویی مصرف انرژی جهت کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای، کاهش مصرف انرژی به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی در اکثر جوامع مطرح شده است. در این میان، کاهش میزان مصرف انرژی الکتریکی که برای تولید آن، عمدتاً نیاز به استفاده از سوخت‌های فسیلی و در نتیجه تولید گازهای گلخانه‌ای نظیر مونواکسیدکربن و دی‌اکسیدکربن است، بیش از سایر موارد اهمیت دارد. از جمله مواردی که سهم بالایی در مصرف انرژی الکتریکی دارند، بایستی از موتورهای الکتریکی نام برد. به طور مثال در ایالات متحده در مجموع 25% مصرف انرژی مربوط به موتورهای الکتریکی بوده که این مقدار در بخش تولید تا 60% می‌رسد.

ادامه نوشته

 آسانسور +پله برقی

  آسانسور

یک آسانسور دستگاه بالا برنده دایمی است که طبقات تعریف شده ای را سرویس می دهد، شامل اتاقکی است که ابعاد و ساختمان آن اجازه و امکان دسترسی افراد را به آن می دهد و صورت عمودی بین هدایت کننده های عمودی حرکت می کند. همچنین آسانسور وسیله ای است برای بالا بردن و پایین آوردن افراد یا کالاها از طبقه ای که به آن وارد می شوند به طبقه مقصد در یک ساختمان که می تواند دمستقیماً (با فشار دکمه کنترل تکی) یا از طریق توقف های بین طبقات ( کنترل جمعی) انجام گیرد. تعریف شامل آسانسورهای نفربر و نیز آسانسورهای کالاها، بخصوص آن دسته که برای بالا بردن بار به اتفاق نفر (شخص) طراحی گردیده اند و بالابرهای تختخواب برای جابه جایی تختخواب ها و برانکاردها در بیمارستان ها، پرورشگاها و خانه های سالمندان می گردد.

پله برقی

پله برقی یک راه پله پیوسته متحرک است که توسط یک موتورالکتریکی به حرکت در می آید و جابه جایی افراد را به طرف بالا و یا پایین انجام می دهد. پله های برقی در مکان هایی مورد استفاده قرار می گیرند که انبوهی از افراد بخواهند حرکت کنند. مانند ساختمان های تجارتی، فروشگاه های بزرگ، ایستگاه های راه آهن و ایستگاه های زیرزمینی مترو. پله های برقی بهترین و مناسب ترین جهت هدایت حرکت مردم در مسیرهای تعریف شده از یک طبق به طبقه دیگر است( از سطحی به سطحی دیگر).

ادامه نوشته

طرح اختلاط بتن به صورت گام به گام

نام آزمايش : طرح اختلاط بتن

 


هدف : طراحي بتني با مقاومت(30مگا پاسکال) و کارايي مورد نياز(اسلامپ 60 )

طراحي يک بتن بر اساس يک مقاومت مشخصه يا هدف و يک مقدار کارايي يا رواني معين که بر اساس اسلامپ اعلام مي گردد انجام مي گيرد.به اين منظور ابتدا نياز به يکسري اطلاعات پايه داريم که در طي جلسات قبل به جمع آوري آنها پرداختيم از قبيل:وزن مخصوص متراکم و غير متراکم ريز دانه ها و درشت دانه ها -جذب آب     و.....SSDمصالح - جذب آب سطحي مصالح براي رسيدن به حالت 

طراحي بتن شامل گامهاي زير است:

ادامه نوشته

فرکانس ویبراتور، بهینه سازی مقاومت و دانسیته و دوام بتن

فرکانس ویبراتور، کلیدی است که ما را قادر می نماید بتن تازه را به بتنی یکپارچه تبدیل نمائیم. در صورتیکه فرکانس ویبراتور خیلی کم باشد، ویبراتور به درستی نمی تواند بتن را یکدست و یکپارچه نماید و چنانچه فرکانس ویبراتور خیلی زیاد باشد، به علت ازدیاد هوای داخل بتن، مقاومت ان در برابر خرابیهای ناشی از سیکلهای انجماد و ذوب شدن قابل ملاحظه ای پیدا می کند. اپراتورها و کارگران نیز تحت تاثیر فرکانس ویبراتور قرار می گیرند، چرا که کاهش فرکانس، مدت زمانی که اپراتور بایستی ویبراتور را در بتن تازه به منظور دست یابی به بتنی یکپارچه و یکدست قرار دهد، افزایش پیدا می یابد. به دلایل فوق الذکر، تصمیم بر آن شد که یک بازنگری دقیق در ارزیابی فرکانس ویبراتور در عملکرد قالبهای خود ویبره، ویبراتورهای دستی و ویبراتورهای نصب شده بر روی قالبهای رونده مخصوص ساخت پیاده روها و کف خیابانهای بتنی (Slip Form Pavers) صورت پذیرد.

ادامه نوشته

سدها و بررسی اثرات زیست محیطی سدها

همانطور که می دانیم تا چند سال آینده جهان با بحران بی آبی کم سابقه ای در طول عمر خود مواجه خواهد شد که دانشمندان سعی داشتند با ارائه روشهایی به ذخیره آب بپردازند و از هدر رفتن آن جلوگیری کنند و این امر و در کنار آن تولید انرژی از آب موجب پیدایش علم مهندسی سد شده است. البته قدمت سد سازی در جهان به هزاره های پیشین می رسد و در ایران، سد ذوالقرنین معروف به اسکندر یکی از قدیمی ترین سازه های ذخیره آب در دنیا می باشد.

در این مقاله سعی شده است که ارتباط یکی دیگر از شاخه های مهندسی عمران تحت عنوان مهندسی سد را با محیط زیست بررسی کرده و ضمن برشمردن خطرات سدها بر محیط پیرامون خود، با ارائه راهکارهای مختلف سعی شود که اثرات مخرب سدها را به حداقل کاهش دهیم.

ادامه نوشته

لزوم تغییرنگرش عملیات عمرانی کاهش اثرات زیست محیطی

در حال حاضر و با توجه به شرایط ژئواستراتژیک کشورهای درحال توسعه بالاخص خاورمیانه سوی سکان حرکت سیطره جهانی به سمتی متمایل شده تا تفکرات و نگرش برنامه ریزان و تئوریسین ها، بیش از تنازعات نظامی و سیاسی، به ارتباط و تعامل دو سویه ی مردم و دولت ها ؛ به عنوان کم زیان ترین ریسک و عاملی در جهت توسعه کشورها معطوف شود. از آنجا که ارتباط میان مردم و فرهنگ های مختلف و در جزئیات کوچک تر (مقیاس کشوری) مردم شهر و روستا تاثیری شگرف درکاهش منازعات و ایجاد گسلهای طبقاتی وتضاد و سپس تعارض سیاسی اجتماعی و نظامی دارد شایسته است به گردشگری، محیط زیست و ساختار ساز آن مهندسی عمران توجه، تامل و نگاه اندیشمندانه ای شود.در اين مقاله به تعريف علم مهندسی عمران و وابستگی محيط زيست به رشته‌های عمران ومهندسی محيط زيست پرداخته شده است. در این  مقاله کوشش خواهد شد که به تأثيرات منفی پروژه‌های عمرانی که بدون ارزيابی زيست محيطی اجرا میشود، پرداخته همچنین با ارائه راهکاری مناسب تأثيرات منفی پروژه‌های عمرانی را بر محيط زيست، کاهش دهيم.
ادامه نوشته

پرفسور محمود حسابی - مهندسی راه و ساختمان

سید محمود حسابی در سال ۱۲۸۱ (ه.ش), از پدر و مادری تفرشی در تهران زاده شدند. پس از سپری نمودن چهار سال از دوران كودكی در تهران, به همراه خانواده (پدر, مادر, برادر) عازم شامات گردیدند. در هفت سالگی تحصیلات ابتدایی خود را در بیروت, با تنگدستی و مرارت های دور از وطن در مدرسه كشیش های فرانسوی آغاز كردند و همزمان, توسط مادر فداكار, متدین و فاضله خود (خانم گوهرشاد حسابی) , تحت آموزش تعلیمات مذهبی و ادبیات فارسی قرار گرفتند. استاد, قرآن كریم را حفظ و به آن اعتقادی ژرف داشتند. دیوان حافظ را نیز از برداشته و به بوستان و گلستان سعدی, شاهنامه فردوسی, مثنوی مولوی, منشات قائم مقام اشراف كامل داشتند.

ادامه نوشته

همیشه طراحی با افزودن رشد نمی کنه!

یک قطعه اضافی دارند که هم سنگین و جاگیرترشون کرده و هم کلی لباس رو سخت تر می شه تنش کرد!!! اما این اتود با حذف اون قطعه و استفاده از متریالی ارتجاعی همه مشکل رو حل کرده! همیشه طراحی با افزودن رشد نمی کنه. گاهی کاستن باید.

منبع: یانون‌دیزاین

ادامه نوشته

ساختمانهای سبز LEED Points

LEED ، کوتاه شده‌ی عبارت “Leadership in Energy and Environmental Design” است که تحت نظر USGBC انجمن ساختمان سازی سبز ایالات متحده اداره و تدوین می شه. لید مجموعه ضوابط و اقداماتی که منتهی می‌شه به ساختمان‌سازی هم‌راه با محیط زیست رو کنترل و تدوین و نظارت می کنه. راه‌برد ارائه می ده. سفارش می کنه. به خواست شما طراحی و ساخت شما رو ارزیابی می کنه، گواهی نامه می ده و کنترل و مانیتور می کنه فعالیت ساختمان ها رو در طول زمان از منظر انرژی. به این صورت لید مدال ها و گواهی نامه هایی ارائه می ده که معرف این هستند که ساختمان مورد نظر تا چه میزان به اهداف لید رسیده. این مدال ها از بهترین هاشون یعنی پلاتین و طلا و نقره و برنز تا گواهی certification  معمولی ادامه داره و یه جورایی ارزیابی خیلی چیزها نظیر مالیات و عوارض و قیمت و فروش و اعتبارو … در ایالات متحده رو تحت تاثیر داره. جالب این جاست که بدونین USGBC و LEED اساسا موسسات و موجوداتی خصوصی هستند که به واسطه‌ی کار و تخصصشون روال مدیریت دولتی رو در عرصه ی ساختمان سازی در ایالات متحده تحت تاثیر قرار دادن.

یکی از سرفصل های اصلی معماری سبز  LEED موضوع آب و مصرف درست و بهینه‌ی آبه. به طوری که بخش زیادی از راه‌کارهای تعریف شده در این وادی به این مقوله می‌پردازه. استفاده از آب‌های جاری و جمع آوری آب باران، بازاستفاده آب های مصرفی برای شست‌شو و … (آب خاکستری)، تصفیه آب بدون صرف انرژی، کنترل تراوایی بستر، آب‌یاری گیاهان و بستر سبز بدون صرف انرژی و تنها با استفاده از آب‌های غیرقابل شرب، و … از جمله راه‌بردهای مورد توجه در معماری سبز هستند.

 

ادامه نوشته

اتاق کنفرانس معلق - ساختمان Nykredit headquarters – کپنهاک – دانمارک

باز با یکی دیگر از ابتکارات و خلاقیت های مهندسی با شما همراه هستیم.

این بار طبق نظرات دوستان ، جزئیات بیشتر و سایت پلان این سازه رو خواهیم گذاشت.

ساختمان Nykredit headquarters – کپنهاک – دانمارک

ادامه نوشته

دکوراسيون خانه کوچک

نمونه استفاده از ميز کشودار، مبلمان رنگ روشن و نورسفيد ملايم فضا در دکوراسيون آپارتمان فقط در مورد ابعاد فيزيکي نيست اين فضا در مورد هر چيزي که ديده مي شود صدق مي کند. بنابراين استفاده از نکات شگفت آور زير براي تبديل کردن آپارتمان يا خانه کوچک شما به يک مکان مجلل، زيبا و جادار کمک مي کند:

 بزرگترين مبل خود را جلوي بزرگترين و طولاني ترين ديوار قرار دهيد وقسمت مرکزي را کاملا قابل ديد بگذاريد.

 به جاي کاناپه بزرگ و يک ست جاگير، يک ست مبلمان کوچک با طراحي باز خريداري کنيد تا هر وقت که خواستيد به راحتي چيدمان آن را بر اساس راحتي و علايق خود تغيير دهيد.

 چراغ هايي که در سقف قرار داده مي شوند نبايد طوري باشند که ارتفاع اتاق را کم کنند.

 روشن تر بودن سقف نسبت به ديوارها و مبلمان باعث روشن تر شدن و دلبازتر شدن اتاق مي شود.

 قسمت نشيمن را با قرار دادن يک کاناپه بزرگ جلوي طولاني ترين ديوار، يک ميز چاي جلوي آن و دو صندلي روبروي ميز در دو طرف آن، از قسمت هاي ديگر جدا کنيد.

 جاي مبل شما در اتاق جايي است که هنگام ورود و خروج به اتاق مزاحم کسي نباشد و بهتر است که نزديک گنجه وکمدتان باشد.

ادامه نوشته

پوششی برای کف منزل

کف پوش چوب پنبه ای،کف پوش هاى لینولیوم، کاشى هاى کف چرمى، موزائیک، پوشش هاى ارتجاعى کف، سرامیک کف، کاشى تراکوتا (در زبان ایتالیایى به معنى خاک رس پخته شده)، کف سیمانى

پوشش هاى ارتجاعى کف
 این پوشش ها از موادى ساخته شده است که شکل خود را حفظ مى کند. این نوع کف شامل موادى مانند چوب پنبه، لینولیوم (یک نوع مشمع کف)، لاستیک و کف پوش پلاستیکى است. آنها از سنگ سرامیک، کف هاى سیمانى و حتى از کف پوش هاى چوبى نرم تر هستند؛ این بدین معنى است که آنها در زیر پا بسیار راحت هستند و شما مى توانید براى مدت طولانى روى آنها بایستید. کف پوش هاى ارتجاعى همچنین عایق هاى ضد صداى بسیار مناسبى محسوب مى شوند و از آنجا که آنها از انواع دیگر کف پوش ها نرم تر هستند، به راحتى خراش پیدا مى کنند و نباید با اجسام سخت شست و شو شوند. پوشش هاى ارتجاعى کف به راحتى منقبض و منبسط مى شوند که این مسئله بستگى به رطوبت و درجه هوا دارد. پس قبل از نصب این نوع کف پوش ابتدا اجازه دهید تا این کف پوش ها خود را با محیط و نوع آب و هوا تطبیق دهند و سپس آنها را بر روى زمین نصب کنید.

ادامه نوشته

تخریب  یک آسمان خراش درکمتر از ۲۰ ثانیه - ایالت تگزاس

این ساختمان یکی از بزرگترین ساختمانهای شهر هوستون یکی از شهرهای ایالت تگزاس است که در عرض کمتر از ۲۰ ثانیه توسط شهرداری این شهر تخریب شد و رکوردی جدید در تخریب آسمان خراش ها به نام خود به ثبت رساند سال ساخت این ساختمان اداری ۱۹۵۲ است و تاکنون فقط یکبار مورد تعمیر قرار گرفته است.

ادامه نوشته

محقق ايراني برنده جايزه بهترين مقاله علمي سال ۲۰۱۱ «ASCE»

به گزراش ایسنا؛ محقق ايراني و دارنده فوق دكتراي «مديريت تصميم‌گيري» از دانشكده «طراحي سيستم‌هاي مهندسي» دانشگاه «واترلو» كانادا، برنده جايزه بهترين مقاله علمي سال ۲۰۱۱ «انجمن علمي مهندسان عمران امريكا» (American society of civil Engineers) شد.

دكتر سعيد يوسفي، عضو هيأت علمي گروه «مديريت پروژه و ساخت» دانشكده معماري دانشگاه تهران در مقاله ارائه شده خود با عنوان "attitude-based negotiation methodology for the management of construction disputes” تلفيقي از مفهوم طرز تفكر با مدل‌سازي‌هاي پيشرفته مهندسي مذاكره در پروژه‌هاي مهندسي را ارائه كرد و مقاله وي به دليل تلفيق نوآورانه مفاهيم علم روانشناسي در علوم مهندسي و ساختار بديع نگارش مقاله توسط هيات داوران انجمن مهندسان عمران آمريكا برنده جايزه بهترين مقاله علمي سال ۲۰۱۱ انجمن شناخته شد.
 
ادامه نوشته

آسمان خراش موجی شکل در سئول

 این آسمان خراش 130 متری به تازگی توسط شرکت هلندی ArchitectenConsort به اتمام رسیده است. نوع موجی که در طراحی این ساختمان بکار رفته باعث شده تا نمای ساختمان از هر طرف متفاوت باشد.

ادامه نوشته

تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی بجنورد

موقعیت جغرافیایی و مشخصات کلی شهرک صنعتی بجنورد :

شهرک صنعتی بجنورد در غرب شهر بجنورد در کیلومتر 5 جاده بجنورد – تهران در استان خراسان شمالی واقع شده است ، مساحت کلی این شهرک 38 هکتار می باشد که شامل واحد های فعال و درحال ساخت است .

کلیات طرح :

در راستای اهداف عالیه شرکت شهرکهای صنعتی ایران مبنی بر تحقق توسعه صنعتی و پایدار طرح تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی بجنورد در زمینی به مساحت 4800 متر مربع به عنوان اولین تصفیه خانه فاضلاب صنعتی استان خراسان شمالی در دستور کار قرار گرفت ، كه در سال " همّت مضاعف تلاش مضاعف " به بهره برداري رسيد .

ادامه نوشته

نقش تاریخی معمـار؛ تحقیـق یا تقلیـد؟

ازمقلـد تا محقـق فـرق هـاست    کاین چو داوودست و آن دیگرصداست
مـولـوی

"طاق دروازۀ" سـارینـِن (تصویربالا، راست) خود اقتباسی آشکار از طرح سردر ورودی" نمایشگاه بین المللی رم" اثر "آدالبـِرتولیبـِرا" (1963-1903(Adalberto Libera / است که قراربود درسال 1942 میلادی اجراء شود (تصویربالا، وسط).

رد پای این سهمی غول آسا را درعظیم ترین طاق آجری"تقویت نشدۀ" جهان یعنی " ایوان مدائن" (تصویربالا،چپ) نیز به وضوح می توان دید. آیا این به معنای" تقلید" و" کپی برداری" است؟ مسلمـاً خیـر! آزمون جسورانۀ "طاق کسری" در درخششی زودهنگام، پایداری فرمی "پوسته های بدون تنش سهموی" را به دنیای معمـاری آموخت.

ادامه نوشته

اجرای پل جوادیه ؛ ابتکار یا تقلید؟!

حـقیـقـت سـراییسـت آراستـه
هـوا وهـوس گـرد ِبرخاستـه
نبینی که جایی که برخاست گرد
نبیند نظرگرچه بیناست مرد
سعدی

دوسه دهه پیش، زنده یاد مهندس ظهریه که به دانشجویان رشتۀ مهندسی معماری دانشکده هنـرهای زیبای دانشگاه تهران "استاتیک" آموزش می داد، برای کمک به تجسم رفتار سازه ای عناصر عمودی با تکیه گاه گیردار(درمقایسه با تیرکنسول که قبلاً به آنان آموخته بود) از این مثال استفاده می کرد.
 ظهریه فارغ التحصیل رشته معماری ازهمین دانشکدۀ هنرهای زیبا بود ، مهندسی سازه را هم در آمریکا آموخته بود. سالها درآن کشورسابقۀ فعالیت اجرایی داشت و از این نظر شخصیتی "ذووجهین" به حساب می آمد، قابلیتی که امروز جامعۀ معماری ما بیش ازهرزمان دیگربرای اعتلای (واقعی و نه تبلیغاتی) سطح علمی خود نیازمند آنست.

ادامه نوشته