دره بهشت

این اسم مقدسه به اندازیه کلمه عشق و نماز و ...

دره بهشت

این اسم مقدسه به اندازیه کلمه عشق و نماز و ...

RSS چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

 


تا بحال احتمالا زیاد پیش اومده براتون که وارد یه سایت یا وبلاگی بشین و توی یکی از منوهای اون که معمولا به اسم Syndicate نام گذاری شده با آیکن های یا روبرو شده باشید و احیانا روش کلیک کردین و با یه صفحه‌ی ظاهرا نا آشنا مثل این مواجه شدین!

قبل از توضیح دادن RSS درباره نسخه های مختلف آن صحبت مختصری می کنم. RSS درنسخه های 0.90 و 0.91 (ساخت شرکت نت اسکیپ) , 1.0 ,0.9X و سرانجام نسخه 2.0موجود است . نحوه خواندن آنها تقریبا شبیه به هم می باشد.

اما RSS چیست ؟

RSS یک فرمت از XML می باشد ، که براحتی می توان از طریق آن به محتویات وب سایت های دیگر به صورت روزانه دسترسی داشته باشید و در وب سایت خود از آن استفاده کنید.

RSS در واقع نوعی از اسناد XML و مخفف کلمات Rich Site Summary (خلاصه غنی شده سایت)یا به قول دیگه‌ای Really Simple Syndication هستش که برای به اشتراک گذاشتن یا استفاده از عناوین خبرهای جدید یا Headlines یک سایت در سایتهای دیگه طراحی شده. اولین بار شرکت Netscape در سال ۱۹۹۷ از RSS برای کم کردن ترافیک سایت خودش و نشان دادن خلاصه خبرهای جدید سایت در خبرگزاری‌هایی مثل BBC ،CNET و … استفاده کرد.
به عبارتی دیگر RSS یک فرمت متنی از نوع XML است.فایلهای RSS لیستی از آیتم های مختلف را در خود دارند. هر آیتم شامل یک عنوان , توضیحات مختصری در رابطه با آن و لینکی که شما را به منبع آن موضوع که یک صفحه وب است می برد می باشد. البته اطلاعات دیگر ی مانند نام سازنده فایل , تاریخ ساخت و چند مورد دیگر نیز در هر آیتم مشاهده می شود. موضوعات هر آیتم می تواند در باره یک خبر , یا یک پست در وبلاگی خاص و موارد بسیار دیگری باشد.البته توضیحات مربوط به موضوع خاص معمولا به صورت مختصر و کوتاه در فایل می آیند.
به وبسایتهایی که نسخه RSS دارند در اصطلاح SYNDICATED گفته می شود. پسوند فایلهای RSS یکسان نبوده و به صورتهای XML, .RDF, .RSS. وبسیاری پسوند های دیگر دیده می شوند. علاوه برRSS سیستم های دیگر مانند Atom هم وجود دارند که البته هنوز مانند RSS فراگیر نشده اند.

گرامر RSS چیزی شبیه یک سند XML هست که از دو قسمت تشکیل شده. اولین قسمت، اطلاعات یا تگهای ایستایی (Static) هستن که بسته به نوع داده هایی که قراره به اشتراک گذاشته بشن فرق می کنه و قسمت بعدی داده های پویا (Dynamic) و یا همون مطالب جدید ما هستن که بین این تگهای ایستا قرار می گیرن.
روی مثال پایین این دوقسمت رو توضیح می دم:

-



-

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد