دره بهشت

این اسم مقدسه به اندازیه کلمه عشق و نماز و ...

دره بهشت

این اسم مقدسه به اندازیه کلمه عشق و نماز و ...

داروی ریتالین

 

خبر تولید چنین دارویی تا به ‌حال در مدارک علمی معتبر گزارش نشده است، ولی برخی از دانشجویان باچنین توهمی پای در راهی می‌گذارند که به اعتیاد آنها ختم می‌شود. هر کس که در سال‌های اخیر دانشگاه را تجربه کرده باشد از بهترین روش پاس کردن درس‌ها خبر دارد.

براساس این روش اگر کسی در تمام طول نیم‌سال تحصیلی در کلاس‌ها شرکت نکرده و لای یکی از کتاب‌ها را هم باز نکرده باشد با فتوکپی گرفتن از جزوه‌ دوستان و حفظ کردن آن در طول شب امتحان می‌تواند با موفقیت درس مورد نظر را پاس کند. از این جهت آنان که حافظه کوتاه مدت قوی‌تری داشته باشند و بتوانند مفاهیم درسی را برای یک شبانه‌روز در خاطر نگه دارند موفق‌تر خواهند بود.

 Methgl phenidate با فرمول شیمیایی C14 H19 NO2 در سال 1954 معرفی شد. این دارو در ابتدا «نوآرتیس» نام داشت ولی از 1960 با رواج آن به «ریتالین» تغییر نام داد. کاربرد اصلی این دارو مربوط به درمان کودکان بیش فعال (ADHA) است. این کودکان دچار مشکل عدم تمرکز هستند و نمی‌توانند بیش از چند ثانیه به موضوع مشخصی فکر کنند.

تجویز ریتالین توسط پزشک متخصص باعث می‌شود تا 75 درصد این کودکان قدرت فکر کردن مداوم به موضوعی واحد را در حد کودکان عادی داشته باشند. قسمت قابل توجهی از این افراد در سنین نوجوانی و حتی بزرگسالی نیز نباید قرص‌ها را ترک کنند چون با کنار گذاشتن دارو تمرکز فکری خود را نیز از دست می‌دهند.

 کاربرد دوم ریتالین برای افراد مسنی است که به علت کهولت، قسمت عمده شبانه‌روز را در خواب به سر می‌برند. آنها با خوردن یک قرص در ابتدای روز هوشیاری خود را حفظ می‌کنند. معمولاً به عوارض مصرف قرص در این گروه سنی چندان توجهی نمی‌‌شود مخصوصاً که این افراد در سال‌های آخر عمر خود هستند.

 غیر از این 2 کاربرد اصلی، پزشکان متخصص اعصاب و روان ریتالین را به صورت محدود برای بیمارانی که دچار خواب‌آلودگی شدید باشند نیز تجویز می‌کنند. ریتالین ازجمله داروهایی است که هنوز مطالعه کافی بر روی آثار و عوارض آن انجام نشده است و به عنوان مثال فرضیاتی در مورد ارتباط آن با درمان پارکینسون وجود دارد.

 تا زمانی که متیل فنیدات به عنوان دارو مورد استفاده قرار می‌گرفت مشکل خاصی وجود نداشت ولی اندک اندک مردم کاربردهای دیگری هم برای آن پیدا کردند. در آمریکا دانشجویان از «ویتامین R » صحبت می‌کردند که با خوردن آن حافظه قوی‌تر و خواب کمتر می‌شود.

 به این صورت قرص ریتالین برای تقویت نمرات هم کاربرد پیدا کرد و با گذشت زمان در دیگر کشورها هم رواج پیدا کرد. پیش از آزمون‌های ورود به دانشگاه کشور چین که در سال 2007 برگزار شد پزشکان از مراجعه والدینی گزارش می‌‌دادند که با تظاهر به خوا‌ب‌آلودگی و عدم تمرکز خواستار دریافت قرص‌هایی از ترکیبات متیل فنیدات هستند. ارزش اجتماعی پذیرفته شدن در دانشگاه‌های چین دست کمی از موفقیت در کنکور کشور ما ندارد و عجیب نیست که والدین بخواهند فرزندان خود را با این قرص‌ها تقویت کنند.

 متیل فنیدات پیش از انقلاب وارد ایران شد و در داروخانه‌ها قرص ضد خواب نام گرفت. از آن زمان تا چند سال قبل قرص ریتالین کاربردی منحصر به کنترل کودکان بیش فعال داشت ولی یکی دو سال است که مصرف این قرص در میان قشر مشغول به تحصیل افزایش یافته و در ایام امتحانات داروخانه‌ها متوجه مراجعه بالای دانشجویان می‌شوند.

قرص را باید با نسخه پزشک خریداری کرد ولی خبرهایی از سوء استفاده در این مورد می‌رسد نظیر این که برخی از رزیدنتهایی که دارای شماره نظام پزشکی هستند برای دوستان درحال تحصیل خود نسخه‌ها را مهر می‌کنند. البته وقتی که قرص در بازار سیاه دارو به قیمت پایینی عرضه می‌شود به نظر نمی‌آید کسی به نسخه و مهر احتیاج پیدا کند.

در ابتدا با خوردن یک قرص می‌توان ساعاتی را بیدار ماند و یکسره مطالعه کرد اگر چه بعداز پاک شدن اثر قرص باید 12 ساعت خوابید. با مصرف مداوم، بدن به قرص مقاومت پیدا کرده و نیازمند داروی بیشتری می‌شود. مصرف ریتالین در کسانی که به آن وابسته شده‌اند گاهی به 20 عدد در روز هم می‌رسد این افراد دیگر بدون قرص قادر به درس خواندن نخواهند بود.

 قرص ریتالین برای مصرف گوارشی طراحی شده است و به همین جهت حدود یک ساعت پس از خوردن آثار خود را نشان می‌دهد. روش استنشاقی باعث می‌شود که در مدت زمان کمتری آثار تحریک کننده قرص نمایان شود و فرد بتواند به تحصیل علم و دانش ادامه دهد. گرچه عوارض بعدی آن هم درسال‌های بعد بروز می‌کند و به همان شدت افزایش می‌یابد.

دکتر محمد باقر صابری رئیس اداره پیشگیری و درمان سوءمصرف مواد وزارت بهداشت می‌گوید «ریتالین باید فقط با نسخه روانپزشک مصرف شود اگر فردی بدون نظارت نورولوژیست اقدام به خوردن قرص‌ها کند و بدن او واکنش نامناسبی نشان دهد سیستم عصبی فرد به شدت تحریک شده و حالتی از بی‌قراری را ایجاد می‌کند که بعضاً عوارض غیرقابل جبرانی خواهد داشت.»

 سردرد، طپش قلب، لرزش دست، افزایش فشار خون و آسیب به مغز به صورت کاهش حافظه در بلند مدت از عوارض مصرف بی‌رویه آن است.سازمان جهانی FDA در آوریل 2006 نسبت به مصرف متیل فنیدات MPH هشدار داد. ریتالین در اروپا و کشورهایی چون انگلیس و آلمان مصرف کننده بیشتری دارد و از میان کشورهای جنوب در مکزیک، آرژانتین و پاکستان تولید و عرضه می‌شود

نظرات 14 + ارسال نظر
داریوش شنبه 4 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 02:33 http://dariushiraz.persianblog.ir

سلام دوست عزیز . پست جالبی بود .
من هم آپم .
خوشحال می شوم سر بزنید .

یا حق .

طناز شنبه 4 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 23:07 http://nazkhanum.blogsky.com

سلام دوست من...
مرسی از اطلاعاتت...
ای کاش این دارو رو وقتی ما میرفتیم مدرسه میساختن!!!!

ثریا سه‌شنبه 7 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 21:43 http://reikienergy.persianblog.ir

سلام دوست عزیز . من بعد از مدتها آپ کردم . خوشحال می شوم سر بزنید .







داریوش سه‌شنبه 7 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 21:43 http://dariushiraz.persianblog.ir





سلام . ممنونم از حضور گرمتان . پست مفیدی بود . مثل همیشه .

من هم آپم . خوشحال می شوم سر بزنید .

یا حق .













سلام
مانده ام در کوچه های بی کسی سنگ قبرم را نمیسازد کسی سوختم خاکسترم را باد برد بهترین دوستم مرا از یاد برد
ممنون که سر زدی

کمیسر جمعه 10 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 17:23 http://Royalman.mihanblog.com

قالب و مطالب در حد عالی. رنگ صورتی و طیف قرمز همیشه جذابه. فکر کنم یه بار مصرف این دارو مشکلی نداشته باشه. واسه گفتن بعضی حرفا به کسی که فکر می کنی عاشقشی یا دوسش داری. آخه معمولا موقع دیدن این کس همه چی از یادت میره. :ی از عاشقی زیاد سر در نمیارم!ولی نمی دونم با دیدن این قالب چرا یاد این واژه افتادم.

طناز شنبه 11 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 08:19 http://nazkhanum.blogsky.com

سلام...

مرسی که همیشه به من لطف داری و بمن سر میزنی...


امیدوارم همیشه خوش و سلامت باشی....

علیرضا یکشنبه 12 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 02:21 http://katoolmiderakhshad.blogsky.com

سلام.
از این به بعد میخوام براتون منطقه کتول رو هم معرفی کنم.
منبع از کتاب تاریخ کتول نوشته سید ضیا میردیلمی میباشد.
فقط این رو بهتون بگم که صحبت از منطقه ای میشه که حدوداً ۱۵۰۰ سال پیش تشکیل شده.
دقیقتر بگم:۱۰۰ سال قبل از تولد حضرت محمد (ص).
توی این سالها اتفاقات جالبی افتاده از قبیل جشنها.تولد ها.فوت ها.قتل ها.تشکیل حکومت های جدید.شورشهای مردم و ...
اصطلاحات کتولی رو هم براتون میزارم.
خلاصه اینکه بپا از دستش ندی!





























































بابای بای.

وائل جمعه 28 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 17:00 http://www.khalil5020.blogfa.com

سلام .. مرسی بابت همه چیز .

ندا دوشنبه 28 دی‌ماه سال 1388 ساعت 13:41 http://www.surrealism.blogfa.com

خیلی مزخرفه قرصش
اصلا هم قدرت مغز افزایش ژیدا نمی کنه
فقط سر درد و حالت تهوه داره

ژسر دائی حسام استپس سه‌شنبه 21 دی‌ماه سال 1389 ساعت 10:25 http://www.beat021.blogfa.com

من این قرص واسه لاغری مصرف میکردم و توی ۲ماه ۲۰ کیلو کم کردم
به وب بروبچ تهران پارس سر بزنید

[ بدون نام ] یکشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 21:28

ریتالین چشمو باز نگه میداره و تمرکزو بالا میبره

بعضی وقتا خوردنش باعث میشه شتاب یادگیری فراتر از چیزی که فکر میکنید بشه
اکثر دانشجویان پزشکی ریتالین مصرف میکنند

من 2 ماه این قرصو مصرف کردم تاثیر منفیشو تو 2 ماه نزاشت ولی مشکلش این بود که بعد 2 هفته دیگه 1 قرص جواب نمیداد اواخر روزی 4 5 تا میخوردم بازم جواب نداد تا اینکه الان 2 ماه هست ول کردم .

اکثر داروخانه ها دارنش ولی نمیفروشن . از داروخانه های تک نسخه و خاص ورقی 2 هزار تومن و از داروخانه های دیگه (اگر آشنا داشته باشید) ورقی 5 هزار تومن معمولا میشه تهیه کرد

پ.ن: ریتالین برای لاغری به هیچ عنوان مصرف نمیشه و هیچ دکتری(یا متخصص تغذیه ) تجویز نمیکنه. فقط روانپزشک و مغزو اعصاب میتونه تجویز بکنه و بعضی از داخلی ها
من که 2 ماه میخوردم هیچ تغییر محسوسی تو وزنم ندیدم+ 20 کیلو لاغری با کریستال هم عجیب غریبه چه برسه به ریتالین !

علی شنبه 17 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 13:02

سلام بچه ها
منم از این دارو استفاده میکنم بنظرم
چیز مفیدیه البته اگه به اندازه و با فکر صحیح
استفاده بشه.(همین الانم که این کامنت رو دادم دو تا از این قرصها
زدم چون فردا 3 تا امتحان دارم)
یادتون باشه اگر این کارو با مسولیت انجام بدین هیچ اتفاقی نمیفته
بدرود

ایلیا شنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1390 ساعت 08:59 http://boy-silent.blogfa.com

آقا من در به در دنبال ریتالین هستم
کی می تونه بهم بده؟

سکانس پنج‌شنبه 5 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 05:04 http://www.sekans.blogsky.com

ریتالین واقعا اون چیزی نیست که رسانه ها ازش ساختن.....برای اطلاعات بیشتر به وبلاگ ریتالینی زیر سر بزنید.
www.sekans.blogsky.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد